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学科 | 教育文化学科 |
年度 | 2015 |
ゼミ名 | William.R.STEVENSONⅢ |
タイトル | American Textbooks and the Egalitarian Ideal: A Study of Representations of Islam |
内容 | 独立宣言の発表とともに、アメリカ合衆国は全ての人間の自由と平等を追い求める国家として誕生した。しかし、理想に反する事実として、9.11同時多発テロ事件以降のムスリム蔑視などがある。これは、建国理念を無視し、国内のムスリムたちの自由や平等を奪うことに繋がりかねない。そこで本研究はムスリムへの印象形成に重要な役割を持つ社会科教科書におけるイスラムや9.11に関する描写に注目し、アメリカの教科書が理想の実現のために制作されているのかを多文化教育教材の評価基準を用いて分析した。結果として、アメリカの社会科教科書は自由や平等といった理念に貢献しているものの、9.11の描写に関してはいくつかの欠陥を持っていることが明らかになった。9.11を主観的に描いていることや、事件を契機にムスリムへの偏見や差別が増えたという事実の描写がない点が問題である。アメリカの理想に従い全ての人権を平等に保証するためには、今日人権が脅かされる可能性が高いムスリムへの偏見を取り去るような描写を行うことが必要となる。 |
講評 | It was a pleasure to work with these students in writing their graduation theses. While all the topics were connected in some way to "globalization, education, and culture," the specific themes of their theses covered several continents, numerous cultures, and an array of challenging issues and questions. My hope is that the students not only found satisfaction in deepening their understanding of their chosen topics, but that they also enjoyed the learning process of researching their topics, critically reading their sources, formulating and organizing their arguments, and eventually writing their papers. Finally, and most importantly, my greatest hope is that the camaraderie and friendship formed through this process will endure, remaining as the ultimate legacy of their years of study. |
キーワード1 | America |
キーワード2 | textbook |
キーワード3 | equality |
キーワード4 | Muslim |
キーワード5 | social studies |
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