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学科 教育文化学科
年度 2017
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル The Effectiveness of Project-Based Learning in Japanese Upper Secondary Edcuation A Case Study of the "Dozen Project" in Okinokuni Learning Center
内容 本論は島根県隠岐郡海士町の隠岐國学習センターで2016年度に高校1年生向けに実施されたプロジェクト型学習の「ダースプロジェクト」を事例として取り上げ、高等学校におけるプロジェクト型学習の効果と将来的可能性を研究したものである。「ダースプロジェクト」に参加した生徒に定性的調査を行い、学習者の主観的評価による学習効果を導き出した。主な効果は4点で表現活動への興味関心・探究心の向上、自己肯定感の向上、協同意識の向上、そして協同活動においての主体性の向上である。また、時間的拘束性、空間的拘束性、生徒の能力的拘束性、教員の能力的拘束性、教員の能力的・数的拘束性による成果物のクオリティの設定、評価基準を明確にすること、そして、スキルアップと成果物の質のバランスに十分留意した上で今後の高等学校段階におけるプロジェクト型学習を行うことが肝要である。
講評 Congratulations to the Stevenson Seminar members of the graduating class of 2018! More than any previous seminar, you included field research in the writing of your graduation theses, covering great distances to make observations and conduct interviews and surveys.Befitting a university and department that value the moral dimensions of education, what nearly all of your theses have in common is the explicit or implicit focus on ethical issues.This includes several theses that look specifically at human rights education, as well as theses that looked at the status of Japanese-Koreans, the treatment of foreign workers in Japan, the depiction of Chinese in Japanese textbooks, the education of“gifted”children, and the educational emphasis and meaning of shutaisei.Those theses that are less explicitly focused on morality examine alternatives to mainstream education, exploring topics such as language immersion education, project-based learning, and the charter school phenomenon.In all cases, you looked for ways to improve current educational practices.Finally, each paper contains sections that are thoroughly original,evidencing the effort to either work with new topics or take new approaches to more familiar themes. Naturally, in addition to the normal challenges of researching and writing, all of you wrote your final papers in English using at least some English-language materials.I am proud of your work and convinced that the process of researching and writing has enrichened your intellectual growth.
キーワード1 PBL
キーワード2 プロジェクト・ベースド・ラーニング
キーワード3 地域活性化
キーワード4 表現教育
キーワード5 高大接続
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