詳細
学科 教育文化学科
年度 2017
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル Awareness of College For Foreigners Working in Japan and Japanese Media -Technical Internship Program-
内容 日本は、発展途上国に進んだ知識や技術を移転することを目的として、技術実習制度を設立した。しかし、技術実習制度を通じて日本に来た外国人は、実習生ではなく労働者として、繊維業や農林水産業などの労働不足が深刻な場所で働いている。また、彼らの多くは、雇い主から低賃金かつ長時間労働を強いられ、労働者としての人権はない。つまり、技術実習制度は、日本の労働者不足を解消するための手段となってしまっているのだ。本論文では、技術実習制度の歴史を振り返りつつ、技術実習制度に関する日本のメディア調査と同志社大学の学生へアンケート調査を行った。そして、技術実習制度において、日本のメディアと学生の意識がリンクしているかを考察することに努めた。結果として、日本のメディアは制度の問題を扱っているものの、ほとんどの学生は技術実習制度を知らず、日本のメディアとの学生の意識はリンクしていなかった。
講評 Congratulations to the Stevenson Seminar members of the graduating class of 2018! More than any previous seminar, you included field research in the writing of your graduation theses, covering great distances to make observations and conduct interviews and surveys.Befitting a university and department that value the moral dimensions of education, what nearly all of your theses have in common is the explicit or implicit focus on ethical issues.This includes several theses that look specifically at human rights education, as well as theses that looked at the status of Japanese-Koreans, the treatment of foreign workers in Japan, the depiction of Chinese in Japanese textbooks, the education of“gifted”children, and the educational emphasis and meaning of shutaisei.Those theses that are less explicitly focused on morality examine alternatives to mainstream education, exploring topics such as language immersion education, project-based learning, and the charter school phenomenon.In all cases, you looked for ways to improve current educational practices.Finally, each paper contains sections that are thoroughly original,evidencing the effort to either work with new topics or take new approaches to more familiar themes. Naturally, in addition to the normal challenges of researching and writing, all of you wrote your final papers in English using at least some English-language materials.I am proud of your work and convinced that the process of researching and writing has enrichened your intellectual growth.
キーワード1 技能実習制度
キーワード2 日本
キーワード3 メディア
キーワード4 外国人労働者
キーワード5 大学生
戻 る
Copyright (C) Doshisha University All Rights Reserved.