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学科 教育文化学科
年度 2017
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル The Gap of Human Rights Education Between Japan and World
内容 日本は世界から人権意識が低いと言われている。しかし、それに対して政府は様々な策を講じてきた。その一つに人権教育がある。そこで、国連やユネスコと日本の人権教育の間にどのような差があるのか疑問を持った。歴史を比べると、世界が人権教育を推進する動きの時に、日本はそれまでの同和教育から人権教育と名前が変わり、人権教育と道徳教育の区別をつけずに今日に至っている。教育内容も、教授法は同じでも、取り上げる内容は差別解消の要素が多く、ユネスコは子供が持つ人権について教えるべきとしているが、その内容は資料を見ると違った。日本はそして文部科学省が出している学習指導要領に沿った教育を受けた人と、違うカリキュラムで、尚且つ国連やユネスコが推進する教育を受けた人にインタビューを実施し、人権に対する意識の差があるのかどうか調査した。結果、大きな差はなかった。
講評 Congratulations to the Stevenson Seminar members of the graduating class of 2018! More than any previous seminar, you included field research in the writing of your graduation theses, covering great distances to make observations and conduct interviews and surveys.Befitting a university and department that value the moral dimensions of education, what nearly all of your theses have in common is the explicit or implicit focus on ethical issues.This includes several theses that look specifically at human rights education, as well as theses that looked at the status of Japanese-Koreans, the treatment of foreign workers in Japan, the depiction of Chinese in Japanese textbooks, the education of“gifted”children, and the educational emphasis and meaning of shutaisei.Those theses that are less explicitly focused on morality examine alternatives to mainstream education, exploring topics such as language immersion education, project-based learning, and the charter school phenomenon.In all cases, you looked for ways to improve current educational practices.Finally, each paper contains sections that are thoroughly original,evidencing the effort to either work with new topics or take new approaches to more familiar themes. Naturally, in addition to the normal challenges of researching and writing, all of you wrote your final papers in English using at least some English-language materials.I am proud of your work and convinced that the process of researching and writing has enrichened your intellectual growth.
キーワード1 人権教育
キーワード2 人権意識
キーワード3 人権
キーワード4 学習指導要領
キーワード5 シュタイナー教育
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