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学科 社会学科
年度 2019
ゼミ名 JENNIFER MCGUIRE
タイトル Japanese University Students’ Awareness on Sexual Minorities: Formed from Education and Interaction
内容 It is difficult to eliminate discrimination against minorities, including sexual minorities, from Japanese society immediately. However, the society could have awareness and achieve knowledge about those marginalized groups of people to become more accepting. This research discusses how Japanese university students’ awareness of sexual minorities is affected by their education and interactions in junior and senior high school. From organizing and understanding basic terms about sexual minorities, analyzing textbooks, and considering the symbolic interactionism theory using interview data, it could be clarified that Japanese university students’ awareness is more likely to be affected by direct interactions with sexual minorities than by receiving an education about them. Misunderstandings and statements made without having knowledge could traumatize particular groups of people, including sexual minorities, and it could also lead to discrimination. To avoid those issues, society should be responsible to have the basic knowledge about the marginalized groups.
講評 本年度の卒業論文は、自分がやりたいテーマを反映させ、人類学的、社会学的な視点から、各自様々な内容で研究を行いました。マグワイアゼミの5名は①LGBTに対する認識、②ジャニーズオタクのTwitter活動を通じた仲間意識、③若者の理想の恋愛と失恋コーピング、④ヴィジュアル系バンドのファン(バンギャ)の行為、⑤アメカジファッションとアイデンティティ構造の社会現象を取りあげました。方法についても、半構造化インタビュー、ソーシャルメディア分析、ドキュメント分析、文献研究、概念的研究と多様でした。一方、最初は、問題意識がはっきりしていなかったり、学術論文と言えないエッセイ的なものでした。特に質的調査で得られたデータを分析と結果のまとめるのが難しかったようです。仕上がりまでかなり苦労していましたが、最後まであきらめず熱心に興味深い論文を書かれました。卒業後も、この苦労と乗り越えるという経験を生かして、どんな困難な状況でも諦めず、成果が出るまでやり遂げてほしいと思います。
キーワード1 Sexual minorities
キーワード2 Minority Awareness
キーワード3 Junior and Senior High School Education
キーワード4 Symbolic Interactionism
キーワード5  
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