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学科 社会学科
年度 2020
ゼミ名 JENNIFER MCGUIRE
タイトル Shanghainese Mothers’ Educational Aspirations: Exploring How the Gender of Overseas Students Affects Parental Expectations
内容  In China, parents spend a lot of money and time for their children’s studies because of the fierce competition due to the immense population and one-child policy. There are over 49 million families sending children abroad for studying every year at their own expense. Previous research has indicated that since the only child is the only one who could realize parents’ wishes, the sex of the children hardly influences parental aspirations. However, according to the previous research conducted about the gender differences of overseas students’ returnees’ employments situation in Shanghai, female returnees, who have studied abroad before, returned earlier than males. Based on these findings, I explore whether the parental educational aspirations are truly equal based on gender or not. I conducted semi-structured interviews with 10 Shanghainese overseas students’ mothers. From the analysis of this interview data, I found that the distrust of domestic education becomes the main factor of sending children abroad to study. In addition, the reasons why parents wish their children to get higher degrees differ according to gender. This thesis provides an understanding of the perspective of Shanghainese mothers towards children’s education under the one-child policy.
講評 今年度はコロナウイルスの影響で、ゼミ生は、就職活動、アルバイト、プライベートに於いて苦労したにもかかわらず、前向きな姿勢で一生懸命に頑張った為、全員(6名)が卒業論文を提出することができた。自分が研究したいことや関心を反映して、多様なものになった。研究テーマは、高等教育のマス期とユニバーサル期の比較研究、上海における母親の教育的願望と留学した子どもの性別の関係性、日本の大学生の「女性性」の認識とライフコースとの影響、Society 5.0における日本の労働市場に働く女性の展望、大学生にとっての音楽の役割、YouTubeを利用する現代日本の若者における思考法と行動様式、まで幅広い分野に渡る。多彩なテーマを取扱いながらも、ほとんどの卒業論文では社会学的又は人類学的なアプローチと理解が十分に見える。調査方法に関して、4名は半構造インタビュー、1名はグループインタビュー、1名は資料分析を行った。ほぼ全員が「考察」の執筆をすることに最も苦労した。特に質的調査で得られたデータを分析し、エッセイ的な主観的書き方ではなく、学術的な面から議論して新しい発見を述べることは大変難しかったようだ。さらに、タイムマネジメント不足から、ギリギリに書き終わり推敲する時間が足りなかったゼミ生がいた。その「時間切れ」がやや残念である。しかし、最終的にはどの論文も興味深く楽しく読ませていただいた。全員、今回の執筆の経験を卒業後にも生かして欲しいと思う。
キーワード1 One-child policy
キーワード2 Crisis of trust in education
キーワード3 Gender norms
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