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学科 社会学科
年度 2020
ゼミ名 JENNIFER MCGUIRE
タイトル “Because I’m a Woman”: How Awareness of Femininity Shapes Life Course Prospects of Japanese Female University Students
内容  The experiences of working women in Japan have recently received more attention from scholars as the types of employment and families have changed, resulting in diverse female life courses. This research is based on data from semi-structured interviews of eight Japanese female university students and explores how their awareness of femininity affects their life course prospects. To clarify the awareness of femininity, “self-perception of femininity” and “aspiration for femininity” are used as analytical categories, and the term “joshi-ryoku” (feminine power) is focused on in this thesis. The participants could be categorized into four classes based on how they prioritize career and family: “family as priority,” “children as priority,” “balance career and family,” and “career as priority.” This research revealed three key findings. First, participants in the “family as priority” category regard their paths as feminine, recognize their fashion as being cute, and while others tend to think positively of their femininity in terms of beauty, thought negatively of their femininity as an aspect of their personality. Second, although those who relatively prioritize their career regard their paths as feminine, participants in the “children as priority” category (who do not place a strong emphasis on salary increases or career advancement) think of their paths as unfeminine. Third, participants in the “children as priority” category are not particular about makeup and tend to strongly reject their joshi-ryoku. Therefore, this study reveals that the self-perception of femininity and the aspiration for femininity are key factors in shaping life course prospects for Japanese female university students.
講評 今年度はコロナウイルスの影響で、ゼミ生は、就職活動、アルバイト、プライベートに於いて苦労したにもかかわらず、前向きな姿勢で一生懸命に頑張った為、全員(6名)が卒業論文を提出することができた。自分が研究したいことや関心を反映して、多様なものになった。研究テーマは、高等教育のマス期とユニバーサル期の比較研究、上海における母親の教育的願望と留学した子どもの性別の関係性、日本の大学生の「女性性」の認識とライフコースとの影響、Society 5.0における日本の労働市場に働く女性の展望、大学生にとっての音楽の役割、YouTubeを利用する現代日本の若者における思考法と行動様式、まで幅広い分野に渡る。多彩なテーマを取扱いながらも、ほとんどの卒業論文では社会学的又は人類学的なアプローチと理解が十分に見える。調査方法に関して、4名は半構造インタビュー、1名はグループインタビュー、1名は資料分析を行った。ほぼ全員が「考察」の執筆をすることに最も苦労した。特に質的調査で得られたデータを分析し、エッセイ的な主観的書き方ではなく、学術的な面から議論して新しい発見を述べることは大変難しかったようだ。さらに、タイムマネジメント不足から、ギリギリに書き終わり推敲する時間が足りなかったゼミ生がいた。その「時間切れ」がやや残念である。しかし、最終的にはどの論文も興味深く楽しく読ませていただいた。全員、今回の執筆の経験を卒業後にも生かして欲しいと思う。
キーワード1 Life course prospects
キーワード2 Josei-rashisa (femininity)
キーワード3 Awareness of femininity
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