詳細
学科 教育文化学科
年度 2020
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル Why do so few Ainu want to live as Ainu, preserving and promoting their cultural heritage? : A Comparison of Indigenous Policies between the Ainu and the Norwegian Sami
内容 アイヌとして文化振興に携わるなどアイヌ文化と関わり合いながら生活を送りたいと考えるアイヌは少ない。『北海道アイヌ民族生活実態調査報告 概要』によると、アイヌであることの意識については、「まったく意識しない」者が 5,178人中2,486 人(48.0%)にのぼり、今後の生き方について「特に民族は意識せずに生活したい」という者は2,499人中 1,857 人(74.3%)、「極力アイヌであることを知られず生活したい」という者は 2,499人中142 人(5.7%)を記録している。本研究では、アイヌとして生活を送りたいと考えるアイヌはなぜ少ないのかを明らかにすることを目的とするものである。目的達成のため、先住民権が付与されているノルウェー・サーミの現状と先住民権が付与されていないアイヌの置かれた現状を比較した。調査した結果、先住民権の付与の有無は国の政策に大きく影響を及ぼしており、両国の先住民政策の違いがアイヌとサーミのアイデンティティの在り方に差を生じさせていることが分かった。この成果は、今後の日本国のアイヌ政策に対し重要な指針を明示する点で重要である。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 indigenous peoples
キーワード2 the United Nations Declaration on the Rights of Indigenous Peoples
キーワード3 identity
キーワード4 Ainu
キーワード5 Sami
戻 る
Copyright (C) Doshisha University All Rights Reserved.