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学科 教育文化学科
年度 2020
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル Developing Non-Cognitive Ability in Early Childhood in Poor Families: A Study of Measure in Gifu Prefecture
内容 本論文の目的は、貧困家庭における幼児期の非認知能力形成の重要性を踏まえて、岐阜県や山県市における施策の現状と課題について考察することにより、岐阜県における格差の再生産を是正する手立てを明らかにすることにある。考察にあたって、まず幼児期の非認知能力の形成にはアタッチメント、知的刺激環境、親の養育態度が重要であることを明らかにした。次に「岐阜県子どもの貧困対策アクションプラン」と「第2期山県市子ども・子育て支援事業計画」を基に県と市で行われている施策や民間団体の活動を整理し、考察した。その結果、親の労働環境の改善や幼児教育の経済的負担の軽減・質の向上、家庭の現状把握など、貧困家庭における幼児期の非認知能力形成を促す施策が行われていることが分かった。一方で、「子どもに焦点を当てていない」「サービスが行き届いていない」という二点が課題である。これらを克服するためには、幼児期の非認知能力の重要性の理解促進や子ども食堂などによる地域の繋がり強化が重要となるだろう。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 Non-cognitive ability
キーワード2 Childhood
キーワード3 Poor families
キーワード4 Reproduction of disparities
キーワード5 Measures
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