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学科 教育文化学科
年度 2020
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル China’s Environmental Education in Primary School ~Analysis of Textbooks~
内容 改革開放以来、中国は急速な経済発展を遂げてきた。しかし、大気汚染、水不足と水質汚染、砂漠化と土壌汚染などの環境問題が続いてきた。経済の発展と持続可能な環境のバランスをどのように取るかが中国の主要な課題となった。さらに、環境教育を一般の人々や次世代にどのように広めるかが環境問題の解決につながる鍵となってきた。1973年に、ストックホルム会議の開催とともに、環境教育(EE)が中国に導入され、その後、少数の大学における環境教育が実施された。1992年以降、持続可能な開発のための教育(ESD)が導入され、大学だけではなく、小学校や中学校における環境教育が進んできた。本研究は中国の小学校における環境教育に注目、「中小学校環境教育実施指南」の指示により、再編集された教科書を分析、環境教育の問題点を明らかにすることによって、中国の小学校における環境教育の発展に意義があると考えられる。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 China
キーワード2 environmental education
キーワード3 primary school
キーワード4 textbooks
キーワード5 The Implementation Guidelines on Environmental Education for Primary and Secondary Schools
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