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学科 教育文化学科
年度 2020
ゼミ名 William.R.STEVENSONⅢ
タイトル The Value of Agricultural Experience in Promoting Career Education in the Field of Elementary Education
内容 めまぐるしく変化する社会において、社会的・職業的自立を促す観点からキャリア教育推進が図られており、キャリア教育の事例に農業体験がある。事前調査で農業体験を小学生の時に行ったことがあるかアンケートをとった結果、125人中77人(約62%)の人が行ったことがあると答えた。しかし、農業が抱える課題は複雑であり、今後小学生が同じように農業体験を実施することができるのか疑問に感じた。本研究では、小学生の時に農業体験を行った人が、キャリア教育視点から見てどのような力を育成させ、その後のキャリアにどのように生かそうとしているのかをインタビューを基に調査した。また農業体験を教育機関で実施することは、農業の抱える課題解決の可能性があることに留意して調査を進めた。その結果、初等教育段階における農業体験は、体験者のキャリアを考える上での基盤になっていることが明らかになった。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 Career education
キーワード2 Agricultural experience
キーワード3 Elementary school
キーワード4 Community
キーワード5 Life
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